LED a Digital Signage

Jiří Výpala: V japonsku mají LED reklamu i na kamionech

V lidském životě je nadmíru důležité, že má člověk nějaké koníčky. Pokud se mu alespoň částečně poštěstí je spojit se zaměstnáním, je to ve výsledku ideální stav. Jedním z těch šťastlivců je u nás v DigiDay Czech manažer prodeje Jiří Výpala. Zapálený fanoušek moderních technologií i japonského anime. Před nějakou dobou se vrátil z dovolené v Japonsku a tak se nabízelo obě jeho oblasti zájmu probrat detailně, podívat se na styčné body, i na to, jak se vše může přenášet do jeho práce. Více už v následujícím rozhovoru:

Nedávno jsi během dovolené navštívil Japonsko, jak jsi ho vnímal coby fanoušek anime a technologií, splnilo tvá očekávání? Nebo jsi naopak čekal víc?
Japonsko předčilo má očekávání, ať již jako fanouška anime nebo technologií. Na anime tématiku je v Japonsku nejpopulárnější čtvrť Akihabara. Tam na vás všude koukají bannery a poutače s LED osvícením, a nevíte kam dřív skočit. Když se rozhodnete zajít do nějakého obchodu, zjistíte že může mít i 10 pater, a v každém nabízí něco jiného. Technologicky jsou Japonci hodně jinde. Mají své národní značky a podle toho vypadá i jejich design – futuristické fény, televize s nejštíhlejším rámečkem, co jsem zatím viděl a mohl bych ještě dlouho, dlouho pokračovat…

Japonsko je pokládáno za technickou velmoc, je to znát na každém kroku?
Rozhodně. Na každém rohu na vás vyskakuje reklama. Mají tak široké využití LED panelů, že i kamiony mají vlastní LED návěs, na kterém reklama běží. Jejich elektronické produkty, co jsem měl tu možnost vidět i vyzkoušet, jsou mnohem sofistikovanější a hodně z nich vypadá jako z daleké budoucnosti.

Jaký ty osobně vidíš rozdíl mezi aktuální digitalizací japonských a tuzemských měst? Máme se co učit, nebo jak jsi to celkově vnímal?
Myslím, že tuzemské města se mají hodně co učit. Nevím sice jak to v Japonsku dělají, co do spotřeby elektřiny, ale tam co nesvítí jednoduše není vidět. LED panely jsou všude. Některé firmy mají svého maskota, který běží na panelu a vysvětluje, co v daném obchodě lze najít, a ve kterém patře to najdete. Celkové osvětlení budovy permanentně láká lidi, stačí jen zvednout hlavu, a nevíte kam dřív skočit. Vše vypadá tak zajímavě a lákavě.

Přivezl jsi si nějaké nápady, které bys rád implementoval do své práce v DigiDay?
Určitě, ale vzhledem k tomu, že Japonsko je stát s vlastní hlavou a u nás EU často centrálně řídí členské státy, tak lze tyto implementace stěží prosadit. Bylo to ale určitě skvělé. Mě se to strašně líbilo, a byl to pro mě důkaz toho, že v Japonsku vše funguje tak, jak si myslím, že by mohlo i u nás.

Nicméně zpátky k anime. Po dovolené si již tradičně vyrazil na brněnský Animefest. Na místě je tedy srovnání anime kultury v zemi svého původu a u nás. Jak to na tebe v rámci aktuálně nasbíraných zkušeností působí?
Srovnám-li Animefest s Akihabarou, u mě vítězí Animefest. Animefest je zábava, Akihabara je jednoduše business. Netvrdím ale, že Akihabara je nějaká nuda. Akihabara je o objevování něčeho neznámého, něčeho, co nás žene v naší vášni kupředu. Animefest je hlavně o uvolnění. A příjemné je, že se člověk cítí mezi svými.

Na Animefestu jsi prezentoval elektronické digitální panely, které DigiDay nabízí k prodeji, i k pronájmu. Jaké typy jsi sebou měl, a jaký zájem o ně byl?
Letos jsme panelů přivezli pořádnou nálož. Vzhledem k tomu, že se akce stále rozrůstá, roste i dodávka našich panelů. Letos jsem sebou měl poslední model LED View i fantastické iNavi, které lákaly návštěvníky. LED View se projevil jako naprosto výborný reklamní banner. Skvěle vyniká na jakémkoliv stánku a odnáší si ze strany kolemjdoucích samou chválu. iNavi pro změnu posloužilo coby navigace. Vzhledem k tomu, že navigace je v tom obrovském prostoru opravdu potřeba, tak se tyto panely hojně využívaly. Pro návštěvníky to byla velká pomoc, neboť zjistili jaký program kde běží.

Dá se tedy říct, že moderní technika a anime se navzájem prolínají nebo doplňují?

Anime je svět, kde člověk popustí uzdu své fantazii. Technika je něco, co nám pomáhá anime ztvárnit v lepší podobně. Čili si myslím, že je to tak 50/50.

Kam by ses rád podíval v budoucnu, ať už coby fanoušek anime, obdivovatel moderních technologií, nebo jen „klasický turista”?

Další zemí, která se mi s prolíná anime je Itálie, přesněji Riminicomix. Na ten ale asi v nejbližší době nevyrazím, ale Itálii jako takovou mám nyní v pořadí. Co se týče asijských zemí, byl mi doporučen Vietnam, tak třeba někdy… čas ukáže. V každém případě Japonsko je jedna ze zemí, kam se moc rád vrátím. Je to jedno z mála míst, kde se člověk cítí dobře i mezi obrovským davem, a vůbec mu nevadí že je ve městě.

Dostávejte od nás
newslettery

Nebudeme Vás obtěžovat často. Věříme, že informace ohledně digitálu oceníte.