Síla obchodníka spočívá v umění komunikace a touze měnit věci k lepšímu
Je vynikající obchodnicí a zároveň pilířem prodeje elektronických úředních desek DigiDay. Řeč je o naší kolegyni Dianě z obchodního oddělení, se kterou vám přinášíme rozhovor.
Když jsem se s Dianou setkala k sepsání interview, celou naší rozpravou se stále nesla jakási spojující linka a dojem, že sedím s ženou silnou, humanitárně angažovanou, výřečnou a toužící neustále vylepšovat věci kolem sebe.
Jaké vlastnosti musí mít dobrý obchodník?
Jednoznačně dobrou slovní zásobu. Bez té se obchodník neobejde. Kdo správně nekomunikuje, nemůže se k ničemu dobrat, nenajde to, co lidi spojuje a nemůže zjistit jejich potřeby. Obchodník musí být extrovert, musí rád předvádět sebe a produkty, které nabízí. Hnacím motorem úspěšného obchodu je touha odlišit se a vyniknout.
Jak se to daří Tobě z pozice ženy a vůbec, co si myslíš o ženách na vedoucích místech?
Jsem ráda, že se situace v posledních letech zlepšila a pozice žen je celosvětově příznivější. Za sebe osobně ale mohu mluvit hlavně o minulosti žen v České republice a generaci Husákových dětí, ke které patřím. Totalitní éra se u nás totiž pokoušela ženy deformovat a zašlapat. Jejich přidělenou rolí tehdy bylo starat se o domácnost a podřídit se mužům. Nebylo žádoucí mít, coby žena, ostré lokty, odvahu, ani názor. Teď už máme naštěstí svobodu, ale pořád si všímám, že třeba v politice je nadále málo žen. To vidím i při obchodování na radnicích, kde je asi jen 15% starostek.
Liší se nějak uzavírání obchodu se starostkou ženou a starostou mužem?
Je pravda, že ženy starostky mají okamžitou a přirozenou empatii a chuť zefektivňovat procesy a chápou, že elektronická úřední deska a digitalizace usnadní na úřadech práci. Jejich mužské protějšky naopak často ani nemají představu, kolik dokumentů jejich samospráva denně vygeneruje, kolik jich ročně přibude, jak náročné je koordinovat jejich oběh a v čem je přidaná hodnota digitalizace. Muži starostové se totiž zaměřují v největší míře hlavně na stavební záležitosti, infrastrukturu obcí, sport a kulturu. Při obchodování jim musím mnohem detailněji popisovat, proč mají digitalizovat úřad, a že bránit se tomuto pokroku je zbytečné a chybné.
Jaká je Tvá vize budoucnosti ohledně elektronických úředních desek?
Určitě tady budou. Lidé už o nich mají, na rozdíl od minulosti, větší povědomí a starostové se o ně začínají sami aktivně zajímat. Razím heslo „elektronická úřední deska do každé obce a města“. Myslím si, že jednou to tak bude a každá obec ji bude mít. Co se ale nejspíš změní, je jejich podoba. Ta bude záviset na technologickém pokroku.
V minulosti jsi působila právě jako technolog v chemickém průmyslu. Co tě přivedlo k práci obchodnice?
Někdy se to v životě prostě semele. Člověk dostane naloženo na záda a doposud uspořádaný život se najednou překotí. Asi tak přišla výzva na změnu u mě. Život je ale jen cesta. A když je člověk s něčím nespokojený a cítí se nedoceněný, měl by udělat změnu. Třeba se naučit ocenit se sám. To já umím (úsměv). Život musí být v rovnováze, což se u mě projevuje třeba tak, že když jdu někde kolem odpadku, říkám si: „Proč to mám být zrovna já, kdo ho zvedne?“ A odpověď je jasná, protože nikdo jiný tam prostě v tu chvíli není, tak ho zvednu a mám z toho dobrý pocit.
Díky za rozhovor.
Dostávejte od nás
newslettery
Nebudeme Vás obtěžovat často. Věříme, že informace ohledně digitálu oceníte.